O budoucnosti muslimů v Evropě & USA

Během svého nedávného pobytu v USA jsem se v rámci programu „Interfaith Dialogue and Community Activism 2010“  při setkáni s muslimy setkal s mnoha názory na budoucnost muslimů v Evropě a USA. Někteří muslimové měli názor, že k soužití muslimů a nemuslimů je potřeba reformovat islámské právo šarii zakonzervované ukončením jeho vývoje ve středověku, tak aby odpovídalo situaci v 21 století.


O budoucnosti muslimů v Evropě & USA
Během svého nedávného pobytu v USA jsem se v rámci programu „Interfaith Dialogue and Community Activism 2010“  při setkáni s muslimy setkal s mnoha názory na budoucnost muslimů v Evropě a USA. Někteří muslimové měli názor, že k soužití muslimů a nemuslimů je potřeba reformovat islámské právo šarii zakonzervované ukončením jeho vývoje ve středověku, tak aby odpovídalo situaci v 21 století.
Z nejzajímavějších setkáni bylo setkáni s Mike Ghouse, představitelem Světového Muslimského Kongresu a Nadace pro pluralitu, který otevřeně řekl, že muslimové musejí odstranit ze šarie všechny kmenové zvyky a pozůstatky předislámských zvyků. Podle jeho slov byl islám již krátce po úmrti proroka Mohameda infikován myšlenkami a názory, které vedly k jeho úpadku a nástupu slepého dogmatismu a fanatismu, které trvá až doteď.
Jako jeden z příkladu infikováni islámu a muslimů neislámskými myšlenkami uvedl Ghouse snahu wahabistických aktivistů o zničeni jednoduchosti islámského vyznáni tawhidu (monoteismu) aplikaci fanatické nenávisti vůči islámskému pojetí světců. Podle Ghouseho je největší tragedii, že díky tištění překladu Koránu do mnoha jazyků v Saudské Arábii a jeho bezplatné distribuci v milionových nákladech dochází k šíření neislámských kmenových zvyků a fanatických myšlenek mezi novými muslimy. Podle Ghose je jedinou obranou před zlem fanatismu vzájemná pomoc lidi různých náboženství a islámských směrů v odporu proti fanatismu z jakéhokoliv směru. Jak uvedl Ghouse nejlepší překlad Koránu do angličtiny je překlad provedeny Mohamedem Asadem (Leopoldem Waisem).
Dalším užitečným setkáním bylo setkáni s Šabbir Mansuri, ředitelem Institute on Religion and Civic Values, který po přednášce o reformě amerických školních učebnic popisujících náboženství promluvil o svých osobních zkušenostech a názorech. Podle Mansuriho je potřeba, aby se myšlenky zakladatelů USA o náboženské svobodě šířily do celého světa a to včetně amerického modelu sekularizace.
Podle Mansuriho je pouze americký sekulární model v současné době schopen účinně bránit šířeni radikalismu jak mezi muslimy, tak i proti-muslimským náladám. Jak Mansuri zdůraznil musejí také muslimové přistoupit na západě k společenské dohodě, že se vzdají ideologii a názoru dovážených ze zemí jejich původu a místo toho se stanou součástí pluralistické euro-americké společnosti.
Jak zdůraznil Mansuri, pokud muslimové se odmítnou vzdát středověké interpretace islámského práva šaria, nemohou se pak divit, že obyvatele západních zemích budou z nich mít strach a nebudou chtít, aby muslimové žili mezi nimi. Podle Mansuriho opravdový věřící muslim musí uznat, že středověká interpretace islámského práva šarii diskriminuje jak nemuslimy, tak i muslimy smýšlející odlišně od vládnoucích duchovních.
Mansuri trefně poznamenal, že již krátce po smrti proroka Muhameda došlo k uchopení moci mezi muslimy skupinou tyranů a ospravedlnění této tyranie poskytli muslimští duchovní, kteří zároveň z vůle tyranů začali vytvářet svou interpretaci islámského práva a začali „ohýbat“ poselství proroka Muhamada.
Mansuri se mně při našem loučení zeptal „jak mohli tedy ti, kteří zradili Mohamedovo poselství o spravedlivé vládě a úctě k jiným náboženstvím, ustanovit spravedlivé právo šaria?“Z nejzajímavějších setkáni bylo setkáni s Mike Ghouse, představitelem Světového Muslimského Kongresu a Nadace pro pluralitu, který otevřeně řekl, že muslimové musejí odstranit ze šarie všechny kmenové zvyky a pozůstatky předislámských zvyků. Podle jeho slov byl islám již krátce po úmrti proroka Mohameda infikován myšlenkami a názory, které vedly k jeho úpadku a nástupu slepého dogmatismu a fanatismu, které trvá až doteď.

Z nejzajímavějších setkáni bylo setkáni s Mike Ghouse, představitelem Světového Muslimského Kongresu a Nadace pro pluralitu, který otevřeně řekl, že muslimové musejí odstranit ze šarie všechny kmenové zvyky a pozůstatky předislámských zvyků. Podle jeho slov byl islám již krátce po úmrti proroka Mohameda infikován myšlenkami a názory, které vedly k jeho úpadku a nástupu slepého dogmatismu a fanatismu, které trvá až doteď.

Jako jeden z příkladu infikováni islámu a muslimů neislámskými myšlenkami uvedl Ghouse snahu wahabistických aktivistů o zničeni jednoduchosti islámského vyznáni tawhidu (monoteismu) aplikaci fanatické nenávisti vůči islámskému pojetí světců. Podle Ghouseho je největší tragedii, že díky tištění překladu Koránu do mnoha jazyků v Saudské Arábii a jeho bezplatné distribuci v milionových nákladech dochází k šíření neislámských kmenových zvyků a fanatických myšlenek mezi novými muslimy. Podle Ghose je jedinou obranou před zlem fanatismu vzájemná pomoc lidi různých náboženství a islámských směrů v odporu proti fanatismu z jakéhokoliv směru. Jak uvedl Ghouse nejlepší překlad Koránu do angličtiny je překlad provedeny Mohamedem Asadem (Leopoldem Waisem).

Dalším užitečným setkáním bylo setkáni s Šabbir Mansuri, ředitelem Institute on Religion and Civic Values, který po přednášce o reformě amerických školních učebnic popisujících náboženství promluvil o svých osobních zkušenostech a názorech. Podle Mansuriho je potřeba, aby se myšlenky zakladatelů USA o náboženské svobodě šířily do celého světa a to včetně amerického modelu sekularizace.

Podle Mansuriho je pouze americký sekulární model v současné době schopen účinně bránit šířeni radikalismu jak mezi muslimy, tak i proti-muslimským náladám. Jak Mansuri zdůraznil musejí také muslimové přistoupit na západě k společenské dohodě, že se vzdají ideologii a názoru dovážených ze zemí jejich původu a místo toho se stanou součástí pluralistické euro-americké společnosti.

Jak zdůraznil Mansuri, pokud muslimové se odmítnou vzdát středověké interpretace islámského práva šaria, nemohou se pak divit, že obyvatele západních zemích budou z nich mít strach a nebudou chtít, aby muslimové žili mezi nimi. Podle Mansuriho opravdový věřící muslim musí uznat, že středověká interpretace islámského práva šarii diskriminuje jak nemuslimy, tak i muslimy smýšlející odlišně od vládnoucích duchovních.

Mansuri trefně poznamenal, že již krátce po smrti proroka Muhameda došlo k uchopení moci mezi muslimy skupinou tyranů a ospravedlnění této tyranie poskytli muslimští duchovní, kteří zároveň z vůle tyranů začali vytvářet svou interpretaci islámského práva a začali „ohýbat“ poselství proroka Muhamada.

Mansuri se mně při našem loučení zeptal „jak mohli tedy ti, kteří zradili Mohamedovo poselství o spravedlivé vládě a úctě k jiným náboženstvím, ustanovit spravedlivé právo šaria?“


Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lukáš Lhoťan | neděle 26.9.2010 14:12 | karma článku: 16,19 | přečteno: 2149x